EGZAMIN PRAKTYCZNY

 

 EGZAMIN PAŃSTWOWY ROZPOCZYNAMY OD OBSŁUGI TECHNICZNEJ POJAZDU:

POD MASKĄ Hyundai i20 ZNAJDUJĄ SIĘ:

1) Wskaźnik (miarka) poziomu oleju – poziom oleju powinien znajdować się w przedziale między min. a max. Stan oleju możemy sprawdzać tylko na zimnym silniku i na równej powierzchni.

2) Wlew oleju do silnika.

3) Zbiornik płynu hamulcowego – na boku zbiornika znajduje się skala, wedle której sprawdzamy poziom tego płynu (powinien znajdować się pomiędzy wartością min. a max).

4) Zbiornik płynu do spryskiwaczy -. Jego korek jest koloru niebieskiego z symbolem spryskiwania szyb. Poziom płynu w zbiorniku spryskiwacza jest widoczny przez ścianki zbiornika lub po jego otwarciu. Jeżeli nadal nie możemy stwierdzić czy płyn znajduje się w środku możemy użyć do tego celu spryskiwacza.

5) Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego – znajduje się z przodu przed silnikiem. Łatwo go rozpoznać po czarnej nakrętce i widocznym kolorze płynu chłodzącego (np. zielony, różowy). Poziom płynu powinien znajdować się między wartościami min. a max. Skala znajduje się na boku zbiornika.

ŚWIATŁA ZEWNĘTRZNE W Hyundai I20:

Pozycyjne – sprawdzamy czy są włączone z przodu pojazdu: dwa światła białe, a z tyłu pojazdu  po dwa czerwone światła z każdej strony  i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

Mijania – sprawdzamy ich działanie, podchodząc tylko z przodu pojazdu, ponieważ z tyłu pojazdu świecą się te same światła co przy pozycyjnych. Dwie białe żarówki w dużym kloszu.

Drogowe – włączenie świateł drogowych nastąpi po pchnięciu całej dźwigni od kierownicy (od siebie), pokonując podczas przesuwania jej lekki pierwszy opór, na tablicy zapali się niebieska kontrolka. Ponownie podchodząc z przodu pojazdu dokonujemy sprawdzenia świecenia się świateł drogowych.

Przeciwmgłowe tylne – włączając światła przeciwmgłowe przekręcamy pierścień umieszczony na dźwigni w kierunku do przodu, po jego przekręceniu włączymy światło przeciwmgłowe tylne. Na tablicy kontrolnej zapali się kontrolka koloru pomarańczowego dla przeciwmgłowych tylnych, zgodne z symbolem graficznym tych świateł. Podchodzimy z tyłu pojazdu i sprawdzamy czy w tylnej lewej lampie, świeci się mocne czerwone światło. Następnie wracamy do pojazdu i wyłączamy je przekręcając ten sam pierścień w przeciwnym kierunku.

Kierunkowskazy – przystępujemy do sprawdzenia świateł kierunkowskazów. Sprawdzenia tego dokonujemy popychając dźwignię kierunkowskazu do góry, włączając prawe kierunkowskazy, lub popychamy ją do dołu, co powoduje włączenie lewych kierunkowskazów. Działanie tych świateł musimy sprawdzić z lewej i prawej strony pojazdu łącznie z lampkami pod lusterkami (po trzy światła kierunkowskazów z obu stron pojazdów – przód, bok, tył).

Awaryjne – do sprawdzenia świateł awaryjnych pojazdu musimy wcisnąć przycisk koloru czerwonego z symbolem białego podwójnego trójkąta (umieszczony jest on nad radiem), co spowoduje pulsacyjne świecenie się wszystkich świateł kierunkowskazów (sprawdzamy działanie wszystkich 6 kierunkowskazów).

Hamowania (STOP) – do sprawdzenia tych świateł jest potrzebna pomoc drugiej osoby, więc korzystamy z pomocy egzaminatora. Osoba zdająca egzamin wciska pedał hamulca roboczego, (trzy intensywne światła koloru czerwonego z tyłu pojazdu).

Cofania – osoba zdająca egzamin wciska pedał sprzęgła i wrzuca wsteczny bieg. Z tyłu pojazdu (w prawej lampie) zapali się białe światło.

 I20 Egzamin Państwowy